Monday, December 15, 2014

BodyPump 92 - Body Shock

The LesMills programs at my gym switched again last week. I was going crazy again so I actually tortured myself a bit by doing 3 of the new workouts. Monday Pump, Wednesday Pump again and Thursday morning Combat (release 62). I'm not a morning person anyways so that early morning Combat without breakfast really took my last energy but I did feel great afterwards. Okay let's get to the point here is my review on BodyPump 92. And let me tell you it really is a body shock. ;)

The warm-up is quite long, five whole minutes. There are a lot of squats here and still no biceps curls. It's back to using just the bar differing from the previous release with the dumbbells. I actually felt that the warm-up is a lot lighter than the previous one. (2*5kg for me)  What comes to the squats I think they are a bit challenging at least before you get used to them. This release has a new combo called 3 singles and hold, then reverse. So you squat three singles down, and then hold down. After that you push up with your legs three times and hold up and then switch again. I have definitely felt my legs working during this track. Three rounds and the techno beat just makes it better. (2*15kg). 

If you thought the squats were tough you haven't seen nothing yet. The chest track is back to the bench press, no push-ups this time. Trust me I wouldn't at least be able to do any at this point. This chest track really burns. The same three singles hold and reverse combination. Not to forget those painful 9 upper halves at the end of the rounds. I can tell you I've done my fair share of BodyPump over the past 10 years or so and I almost cried before this song ended. My chest was really burning and I actually had to reduce my normal weights. So get prepared. (2*6kg) Some people say that the BodyPump music has become a bit predictable. I have to agree especially with the back tracks. It seems they are always mixed techno tracks. Something else could be nice for a change. The moves on the back track well, it's five minutes of pure heart pounding. After the chest track I still had to reduce my back weights a bit. There are three rounds, two times a set of clean and press with a dead lift in between. Just as you think you get a break you go up again. I suggest you try with smaller weights at first. There are proper breaks so you can add weights in between. (2*7,5kg and 2*8,5kg for the last round)

I was quite disappointed with the music for the triceps track. It's Ariana Grande and no offense to anyone's taste in music but I've gotten pretty sick and tired of that song already! This time the triceps don't need to do more than one switch. First a few rounds with the bar on the bench, the usual. And then some triceps curls on the bench. It still isn't easy though if you just put enough weight on the bar. (2*5kg on the bar and 8kg for the curls). The biceps track might be a little easier than the previous one, but don't get me wrong it ain't easy. Come With Me Now takes you to the wild wild west and a cowboy theme. Fresh. Lots of three bottom halves and hold. (2*5kg) In the lunge track you can choose if you use the bar or just one weight in your hand. I love the lunge track but I didn't remember it would be a body shock (as sung) until I did the program again today. NRG for the last leg track. (2*8,5kg) 

I have been waiting for push-ups in the shoulder track as I love them but this track makes me wanna hate them. They really put you to the test, especially when you do the regular no-knees push-ups. Three singles, hold and reverse again. I tell you this was another track where I literally almost cried cause my shoulders were burning. Looking forward to seeing the results. ;) (2*5kg and 2*4kg dumbbells) I like the ab track a lot more than before. There are plenty of slow reps and then a form of side planks also but I didn't find it too difficult but still effective. Then just finish with some stretches with Sia's Chandalier and you are done. How did it feel? Don't forget to watch the sizzler below. I like the new structure as you get a bit more of a sneak peek to each track separately. Enjoy!



Viime viikolla pääsin taas kokeilemaan uusia LesMills ohjelmia kun oli aika vaihtaa BodyPump 92 salilla. Urheiluhullu kun on niin piti sitten heti mennä kiduttamaan itseä sekä maanantaina että keskiviikkona Pumpissa ja vielä torstai-aamuna Combatissa. En ole muutenkaan aamuihminen joten aamun Combat ennen aamiaista vei loputkin energianrippeet. Jälkeenpäin olo oli ihan mahtava vaikka jalat huusi hoosiannaa. Nyt sitten uusimpaan BodyPumppiin. Voin paljastaa että edessä on todellinen body shock. ;)  

Lämmittely kestää noin viitisen minuuttia. Jalat lämmitellään erityisen hyvin, mikä onkin ymmärrettävää kun tietää mitä on edessä. Hauiskäännöt ovat myös tässä ohjelmassa jätetty pois. Uudessa ohjelmassa ei myöskään tarvita käsipainoja lämmittelyyn. Tämä lämmittely tuntui omasta mielestäni paljon kevyemmältä kuin aiemmin. (omat painot 2*5kg) Sitten kyykkyihin josta puhuin jo aiemmin. Apua! Tässä ohjelmassa on uusi combo joka pistää kropan koetukselle. 3 ykköstä, pito ja vastakkaiseen suuntaan. Eli kolme ykköskyykkyä alas, jätä alas ja puske sama toiseen suuntaan ja toista. Voin sanoa että alkaa aika pian tuntumaan jaloissa ja hyvä niin. Tässä on vielä sellainen tosi kiva teknobiitti. (2*15kg)

Jos luulit että kyykyt olivat haastavia niin just wait, pahin on vielä edessä. Tässä ohjelmassa ei tule helpotuksia, koko ajan mennään täysillä. Rintabiisistä on tiputettu punnerrukset pois ja siirrytty kokonaan penkille. Ja tiukka setti tiedossa, itsellä lihaksia oikein poltteli. Sama kolmen combo ja suunnanvaihdos. Myös tiukat yläjoustot kierrosten lopussa tekevät tiukkaa. Olen kuitenkin aika paljon pumpeissa käynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tämän setin loppua kohden olin melkein itku kurkussa kun sen verran tiukalta tuntui vaikka jopa painoja olen pienentänyt. Joten ei kannata ihan niillä normipainoilla lähteä puskemaan. (2*6kg) Joidenkin mielestä pumpin biisivalinnoista on alkanut tulemaan hieman ennalta-arvattavia. Olen ehdottomasti samaa mieltä selkäbiisien osalta, siinä on aina jotain teknohömppää. Tämä setti on viisi minuuttia täyttä sydämentykytystä ja rintabiisin jälkeen on ihan turha edes uneksia normipainoihin lisäämistä. Kolme kierrosta, clean and press kolme kertaa, välissä maastaveto ja taas uudestaan. Kun jo luulet että tangon voi laskea maahan niin sama uudestaan ja sydän kyllä hakkaa tuhatta ja sataa. Kierrosten välissä pidetään kunnon tauot joten painojen lisääminenkin on helppoa. (2*7,5kg ja 2*8,5kg viimeisellä kierroksella. 

Ojentajabiisi oli lievä pettymys. En halua dissata kenenkään musiikkimakua mutta tuo Ariana Granden biisi alkaa olla jo niin loppuun kulutettu että tulee jo korvista ulos! Ojentajissa tulee vain yksi vaihto, tangolta penkille istuen tehdyt ranskalaiset punnerrukset. Tarpeeksi kun laittaa tangolle painoa niin saa kyllä kunnon treenin aikaiseksi, hieman helpompi tämä kyllä on kuin edellinen. Come With Me Now vie treenaajat villiin länteen hauistreenin pariin. Vähän raikkaampaa musiikkia siis. Isoja ykkösiä ei tehdä, ainoastaan kolmen puolikkaan settejä. (2*5kg) Askelkyykkyyn voi valita joko tangon tai levykiekon tai vaihtoehtoisesti jättää painot kokonaan pois. Itse biisi on tosi menevän NRG:nen enkä muistanut mikä body shock sieltä oli tulossa ennen kuin treeni tuli tehtyä taas tänään (3h yöunilla). Ei siis ihan fiksuin ratkaisu. (2*8,5kg)

Olen odottanut niitä punnerruksia tähän hartiabiisin tahtiin mutta tämän treenin jälkeen tekee kyllä mieli vihata punnerruksia. Hyvää treeniähän se on varsinkin kun tekee suorin vartaloin tappiin asti, mutta pakko vaan on jatkaa. Arvatkaa mitä luvassa? Tietenkin kolmet ykköset ja käännös. Ei terve vaan! Tämänkin biisin aikana olisi tehnyt mieli myös itkeä, hammasta purren mennään. Olkapäät ihan tulessa. Tuloksia odotellessa. ;) (2*5kg ja 2*4kg käsipainot) Vatsabiisi on hauska. Hitailla toistoilla ja sivulankulla saa kunnon tehot mutta jaksaa kuitenkin hyvin tehdä. Sitten vielä lopuksi jäähdyttelyn kautta (Sian Chandelier) pukuhuoneeseen ja valmista tuli. Miltä vaikuttaa? Muistakaa katsoa uusittu esittelyvideo alla. Siinä pääsee näkemään vähän tarkemmin eri biisejä kuin aiemmin. Treeni-iloa!



No comments :

Post a Comment